SākumsAktualitātesAr gudru prātu internetā

Ar gudru prātu internetā

Tuvojas pašvaldību vēlēšanas, un potenciālajiem vēlētājiem ir jābūt ļoti gudriem lasītājiem, vērotājiem un klausītājiem, lai izsvērtu patiesības graudus garajos solījumu bērumos. Iespējams, ka viņiem veiktos labāk, ja viņi, līdzīgi kā 7.b un 7.d klases skolēni, būtu piedalījušies Latvijas Nacionālās bibliotēkas rīkotajā medijpratības nodarbībā, kuras laikā skolēni guva skaidru priekšstatu par to, kas ir mediji un medijpratība, kas ir viltus ziņas un dezinformācija. Tika demonstrēti un analizēti šodienas piemēri medijpratības satura izpausmēm medijos un uzsvērta to sasaiste ar politiku. Skolēnos tika attīstīta kritiskā domāšana. Lekcijas dalībnieki guva priekšstatu, kā novērtēt informāciju, pēc kādiem kritērijiem tas jādara. Tika runāts par informācijas burbuli, kurā dzīvojam. Skolēni saņēma padomus, kā kontrolēt sociālo tīklu algoritmu.

Šī nodarbība, kas ir Latvijas skolas somas pasākums, tika izvēlēta ļoti apzināti un izcili papildināja 7.klasē apgūstamo tēmu latviešu valodā, proti, “Sociālie tīkli un tīklošanās”, kurai seko nākamā, arī ar medijpratību saistītā tēma “Avīžu un žurnālu valoda”. Apgūstot šīs tēmas, skolēniem ir jāapzinās, ka sociālie tīkli var vienlaicīgi būt gan vērtīgs resurss un ērts rīks, lai meklētu informāciju, dalītos ar to, veidotu savu un izzinātu citu personu digitālo identitāti, gan arī nelietderīgs laika patērētājs un viltus ziņu izplatītājs. Tēmu ietvaros tiek attīstīta kritiskā domāšana un tekstu lasīšanas prasme. Tāpēc piedāvātā medijpratības nodarbība šķita ārkārtīgi piemērota.

Lekcijas laikā skolēnu uzdevums bija ļoti rūpīgi klausīties un pēc lekcijas noklausīšanās aizpildīt darba lapu, atbildot uz svarīgākajiem jautājumiem, tai skaitā kur un kā varēs izmantot nodarbībā iegūto informāciju. Lūk, dažas atbildes: 1) zināšu, kā internetā atpazīt viltus ziņas, neuzķeršos; 2)šo informāciju lietošu turpmāk, sērfojot internetā, un likšu to aiz auss, lai “neiekristu” uz viltus ziņām; 3)neticēt visam, ko redz internetā; 4) es nodarbībā iegūto informāciju varēšu izmantot nākotnē, un es saprotu, ka nevienam nevar uzticēties līdz galam un jebko, ko tu redzi, ir kritiski jāizvērtē, un es neuzķeršos; 5)uzzināju daudz jaunas informācijas par politiku un medijiem; 6)pēc šīs nodarbības neuzticēšos visiem ziņu rakstiem, kārtīgi pārbaudīšu, pirms dalīšos ar informāciju; 7) vairāk aizdomāšos, vai kāds medijs vai informācija ir īsta, un būšu uzmanīgāka.

Izlasot šīs atbildes, ir saprotams, ka medijnodarbība ir sasniegusi savu mērķi un Mārupes Valsts ģimnāzijas 52 jaunieši būs nedaudz uzmanīgāki informācijas plašumos.

Solvita Upīte, latviešu valodas un literatūras skolotāja

Meklēt mājaslapā

Atgriezties augšā