SākumsAktualitātes"Jādara darbs, kas man patīk."

"Jādara darbs, kas man patīk."

Zane debates
Angļu valodas skolotāja Zane Kālberga novērtē, ka angļu valoda ir pateicīgs mācību priekšmets - to var mācīt, runājot par vēstures notikumiem, dzīvniekiem, ceļošanu. Nākamgad Zane plāno stundās izmantot arī debates.

Angļu valoda skolotāja Zane Kālberga šajā mācību gadā sāka darbu Mārupes vidusskolā kā programmas “Iespējamā misijas” dalībniece. Lai iepazītu viņu labāk, mediju pulciņa dalībnieks Artūrs Bondars (7.a) devās iztaujāt skolotāju Zani.

Kļūt par skolotāju – tas bija izaicinājums?

Noteikti, kaut kādā ziņā bija. Esmu ar diezgan raibu darba pieredzi. Sākumā biju skolotāja, tad pamēģināju, kā ir būt projektu vadītājai un vadīju bērnu labdarības projektu, un tad beigās sapratu, ka nav ko muļķoties, ir jākļūst atpakaļ par skolotāju.

Ir tak tik daudz citu skolu, kur pietrūkst skolotāju. Kā tad īsti izvēlējāties tieši Mārupes vidusskolu?

Man bija izvēle starp Olaini, pēkšņi aizmirsu, Pļavniekos vienu skolu un šeit. Es jau iepriekš biju bijusi vērot stundu Mārupes vidusskolā pirms pusotra gada un es iznācu laukā un teicu – es te gribu strādāt. Un tad tā ironiski sanāca, ka šeit pat arī man piedāvāja.

Mūsdienās daudziem skolotājiem vissvarīgākais ir tieši tas atalgojuma jautājums. Kā ir ar Jums?

Oi, kas par jautājumu! Šobrīd es esmu jaunības maksimāliste un man vienkārši liekas, ka man jādara darbs, kas man patīk un tas jādara pēc labākās sirdsapziņas. Varbūt pavisam cits stāsts būs, kad man būs pašai bērni un mazbērni, bet šobrīd es strādāju nevis tam atalgojumam, bet tāpēc, ka man patīk strādāt ar bērniem.

Vai nākotnē gribētu vadīt kādu ārpusskolas pulciņu vai pagarinātās dienas grupu?

Es nebiju domājusi par to. Es gribētu, bet es laikam nepiekristu šobrīd tam, jo es ļoti, ļoti daudz strādāju, lai tās stundas būtu mērķtiecīgas un tādas aizraujošas. Un es plānoju stundas līdz gana vēlam vakaram.

Vai šajā laika periodā, ko strādājat, jums ir gadījies arī kāds kuriozs?

Jā, es pievelku tādus, es visas stundas rādu uz projektoriem. Tai laikā man vēl nebija sava kabineta un es skraidīju, es biju krievu valodas skolotājas kabinetā, cēlu uz augšu projektora ekrānu, lai uzrakstītu uz tāfeles bērniem kaut ko, un pavilku tā, ka tās mazās skrūves neizturēja, un tas projektors uzkrita man virsū.

Zane celojumsKā bērni uz to reaģēja?

Visi saskrēja skatīties un mēģināja saprast, kas tad tam ir par iemeslu.

Kā ir izlikt vērtējumu skolēnam? Tas Jums ir grūti jeb zināt – šim skolēnam būs 8, bet šim, teiksim, 6?

Es ļoti, ļoti cenšos izstrādāt kritērijus, lai nav uz čuju jāpaļaujas un lai es zinu, par ko lieku tos punktus, bet ar visu to man nav viegli, jo gribu, lai bērniem ir labas atzīmes un tad, kas redzu, ka ir jāieliek tas viens punkts no četriem, man ļoti sāp sirds. Bet, kā ir, tā ir.  Jāpaļaujas uz taisnību.

Varat raksturot teiksim tādu vidējo Mārupes vidusskolas skolēnu? Kāds viņš ir, ko viņš varētu valkāt, kādas ir viņa atzīmes?

Viņi valkā kaut kādus džemperus – hūdijus, tādās parastās pussportiskās drēbēs, spēlē maincraftu (smejas), ir paceļojuši apkārt, tāpēc ir ar tādām foršām angļu valodas zināšanām, un viņi ir ļoti, ļoti sirsnīgi. Un vispār lielos vilcienos tas ir tas pats, ko es gribētu tādā ideālā skolniekā, vienkārši mazliet vairāk to paša atbildību par lietām.

Ko Jūs domājat par mobilo un citu ierīču lietošanu skolā?

Ja tas ir mērķtiecīgi, tad tas ir cits stāsts. Esmu pati taisījusi stundas ar visādām spēlēm un testiem, kas ir pildāmi ar telefona palīdzību. Bet tad tas arī ir mērķtiecīgi. Bet, ja tas ir tā – re, kur mēs nofočējam kontroldarbu, lai varētu draugam nosūtīt, vai telefonā sēžam un spēlējam spēlītes, tas es nē. Es esmu viena no tām skolotājam, kas priecājas, ja klasē pie ieejas ir kaste, kurā saliek iekšā visus savus telefonus un dienas beigās tur paņem. Es zinu, ka citās skolās tā arī ir tāda prakse. Tā kā turēt to kārdinājumu prom no sevis.

Skolā ir arī tie paši planšetdatori. Jūs viņus stundā arī lietojat?

Es nelietoju planšetdatoru vienkārši tāpēc, ka forši, bet tad, kad man ir iespēja iedot skolēniem pašiem savā tempā apgūt, tas es arī dodu, jā.

Vai plānojat nākotnē arī pati kādu matemātikas stundu novadīt?

Tik lielu kontrastu nē, bet angļu valoda sniedz lielisku iespēju kādas apvienotas stundas novadīt – par vēstures notikumu angļu valodā runāt, vai par kaut kādiem dzīvniekiem no bioloģijas tēmas, tā kā angļu valoda tādā ziņā ir pateicīga. Tu vari pagriezt to tēmu, nākamgad es noteikti gribu debates izmantot stundās, tās ir tādas plašākas iespējas.

Zane portretsVai domājat, ka nākotnē angļu valoda varētu būt kā valsts valoda? Kā tāda Eiropas valoda, ko katram vajadzētu zināt?

Man jau liekas, ka uz to iet - english as a second language (angļu valoda ir otrā valoda). Kā savādāk mēs komunicēsim ar savu brāli igauni? Jo vairāk sanāk paceļot, piemēram es esmu padzīvojusi arī Spānijā, skaidrs kā diena, ka tā angļu valoda tiek izmantota kā saziņas valoda

Cik gadu vecumā tad jūs sākāt mācīties angļu valodu?

Man bija no trešā klases angļu valoda īstenībā.

Vai domājat, ka vecums ir šķērslis, lai apgūtu angļu valodu? Teiksim, ja kāds sešdesmit gadīgs kungs gribētu apgūt angļu valodu, lai kaut kur aizbrauktu jeb paceļotu.

Es domāju, ka nebūtu. Tas varbūt nenāktu tik dabīgi kā kādam pirmklasniekam vai bērnudārzā, kur bērni labprātīgi vienkārši imitē tās skaņas un kad tu viņam pateiksi, viņš atkārtos. Tad 60 gados varbūt būs tāds kauniņš nokļūdīties.

Jūs jau minējāt, ka trešajā klasē sākāt mācīties angļu valodu. Kā ir salīdzinājumā ar tiem laikiem, kā tās stundas tagad ir izmainījušās?

Uzreiz ir daudz vairāk tāds tehnoloģiskais nodrošinājums. Nerunāsim par to, ka tāfeles, uz kurām nav jāraksta ar krītu, var izvēlēties dažādas krāsas, marķierus, var rādīt video stundas vai arī ļoti daudz interaktīvu spēļu.

Paldies par sarunu!

Zane Sigulda
Zane ar draugiem, baudot ziemu un dodoties pārgājienā sniegotajā Siguldā.

Mūsu skolā vēl ir daudz interesantu cilvēku, kurus varētu intervēt, un notikumu, par kuriem veidot rakstus. Pievienojies mediju pulciņam un piedalies skolas avīzes satura veidošanā! Mediju pulciņš notiek katru pirmdienu plkst.15.00 2.3.kab. Mediju pulciņam var sekot līdzi arī online kursā.

Atgriezties augšā